Warsztaty - Konferencja dla rodziców: Jestem rodzicem - wybieram empatię.

Przejdź do treści
OPIS WARSZTATÓW
Po lunchu zapraszamy na część warsztatową, która odbędzie się w siedzibie FILOMATY, przy ul. Bojkowskiej 20a w Gliwicach. Uczestnikom, którzy nie będą dysponować własnym transportem zapewnimy bezpłatny przejazd.

Każdy uczestnik konferencji  może wybrać dwa warsztaty z poniżej zaproponowanych:
Warsztat 1
DOGADAĆ SIĘ Z DZIECKIEM - JĘZYK SERCA W RODZINIE według idei Porozumienia bez Przemocy
W kontakcie ze swoim dzieckiem chcesz mieć rację czy relację?
Prowadzenie:  JOANNA BERENDT (Warszawa) - info o prelegencie

Opis warsztatów:
Słowa mogą tworzyć mury lub budować relację. Relację z drugi człowiekiem (zarówno małym, jak i dużym) budujemy dzień po dniu, krok po kroku. Czasem jest to niezwykła przygoda, gdzie dwa serca mogą się spotkać w autentyczności, dialogu, współpracy. A czasem jednak bywają momenty trudne. Pojawia się niepewność, złość, frustracja.

Podczas warsztatów będziemy poszukiwać min. dpowiedzi na pytania:
  • Co zwiększa szanse na porozumienie w rodzinie a utrudnia komunikację?
  • Co jest w codziennych relacjach z dziećmi i bliskimi trudne? I jak sobie z tym radzić?
  • Wyzwania dnia codziennego rodzica - czyli jak patrzeć na siebie z empatią?
  • Czym są potrzeby i jaką rolę odgrywają w budowaniu kontaktu?
  • Jak mówić by być usłyszanym?
  • Na co zwracać uwagę by szukać rozwiązań uwzględniających potrzeby wszystkich?

Dzięki udziałowi w warsztatach dowiecie się, jak dzięki empatycznej komunikacji wzmacniać zaufanie, autentyczność i dialog w rodzinie i budować przestrzeń szacunku dla siebie i innych.

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób
Warsztat 2
KIEDY DZIECKO SIĘ ZŁOŚCI
Jak nawiązać kontakt z emocjami dziecka i swoimi własnymi, kiedy sytuacja wymyka się spod kontroli?
Prowadzenie:
MONIKA SZCZEPANIK (Katowice) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Kto z rodziców nie doświadczył dziecięcej złości? Wielu z nas nie ma pojęcia, co robić, kiedy emocje wymykają się spod kontroli. Zapraszamy na warsztaty, w trakcie których kierować będziemy się dwoma zasadami sformułowanymi przez dwóch Panów:

  • Stephen Covey napisał: Najpierw staraj się zrozumieć, a dopiero potem być zrozumianym.
  • Lawrence Cohen jak mantrę powtarza: Najpierw nawiąż kontakt, potem zarządzaj.

W zgodzie z tymi dwoma zasadami sprawdzimy, co kryje się za dziecięcą złością. Co ją napędza, a co pomaga oswoić. Uczestnicy sprawdzą, jak to jest empatycznie towarzyszyć dziecku, którym targają silne emocje.

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Warsztat 3
EMPATIA W CHŁOPIĘCYM ŚWIECIE
Jak wychowywać syna w emocjonalnej równowadze?
Prowadzenie:
STANISŁAW BOBULA (Kraków) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Trudne emocje są udziałem każdego dziecka. Zdarza się często, że w procesie wychowania rodzice w różny sposób podchodzą do emocji swoich pociech, w zależności od płci. To zróżnicowanie objawia się np. w tym, że rodzice zniechęcają synów do uczenia się wyrażania „bezbronnych” uczuć (np. smutku, strachu, bezradności) i zachęcają córki do okazywania uczuć ciepłych, miękkich i opiekuńczych i jednocześnie zniechęcają je do wyrażania gniewu, złości, frustracji. Synowie częściej spodziewają się negatywnych reakcji rodziców na wyrażanie smutku i lęku, a córki częściej obawiają się wyrażać gniew czy złość.
W wyniku tych czynników chłopcy, a potem - mężczyźni - często odcinają się od swojego wewnętrznego świata emocjonalnego i mają problemy z rozpoznawaniem uczuć - zarówno u siebie, jak u innych osób. Wtedy najczęściej dają upust swoim emocjom poprzez gniew i agresję.

Celem warsztatów jest poszukanie odpowiedzi na pytania:
  • Jakie są konsekwencje wychowania w kulturze zaprzeczenia emocji?
  • Jaka jest alternatywa, czyli jak pomóc chłopcom i w przyszłości mężczyznom w rozpoznawaniu i przeżywaniu emocji, nazywaniu ich oraz rozumieniu emocji innych?
  • Co możemy zrobić inaczej (często wbrew dominującej tendencji w kulturze), aby mężczyźni w przyszłości mieli szansę na wgląd w swoją emocjonalność, ale także byli w stanie empatycznie podchodzić do innych ludzi?
  • Neurobiologia, czyli czego nie przeskoczymy?

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Warsztat 4
KIEDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ, CZYLI AKCJA MINI MEDIACJA
Jak stać się częścią rozwiązania?
Prowadzenie:
KATARZYNA DWORACZYK (Poznań) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
W czasie spotkania  chcemy pokazać, jak w konflikcie towarzyszyć dzieciom, jak stawać się częścią rozwiązania i nie być częścią konfliktu.
Konflikt z dzieckiem może być bolesnym przeżyciem dla każdego rodzica, a kłótnie między rówieśnikami źródłem frustracji opiekunów i nauczycieli. Mini-mediacje to metoda konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, która ma zastosowanie w domu, na placu zabaw, w szkole, a nawet w pracy.
Nasz sposób reagowania na odmienne zdanie kształtuje się od najmłodszych lat. Dzieci imitują zachowania dorosłych i przekładają je na własne relacje. Jednak wielu dorosłych też nikt nie nauczył w dzieciństwie, jak radzić sobie w konflikcie, by doprowadzić do pozytywnych rezultatów. Dla nich radzenie sobie z odmiennym zdaniem, złością i frustracją dzieci może być sporym wyzwaniem.
Tymczasem energia zjadana przez złość, bezsilność i frustrację może popłynąć w kierunku szukania sposobu, jak dostać to, co jest dla nas w danym momencie ważne i pokierować sytuacją tak, żeby podobały nam się konsekwencje.

W czasie warsztatów podpowiemy jak:
  • szukać rozwiązań zamiast winnych
  • usłyszeć nawzajem swoje potrzeby, zamiast krzyczeć, by moje „było na wierzchu”
  • wypowiadać swoje pomysły, które są brane pod uwagę i realizowane, budują pewność siebie
  • są bardziej odpowiedzialne i chętniej przestrzegają ustaleń, które tworzą/współtworzą zyskać więcej  radosnego czasu dla siebie
  • budować u dzieci gotowość do proponowania własnych strategii i dostrzegania wielości rozwiązań.

Więcej o mini mediacjach: www.grl.zone/mediacje

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Warsztat 5
DLA OJCÓW OD OJCA - Z PERSPEKTYWY DOROSŁYCH JUŻ DZIECI
Jak zadbać o więź z dzieckiem?
Prowadzenie:
MAREK BULWICKI (Gliwice) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Życie to historia łączenia kropek - tak powiedział kiedyś Steve Jobs. Dopiero z odległej perspektywy możemy zobaczyć, jaki obraz stworzyliśmy. Zapraszamy na warsztaty, na których uczestnicy będą mogli porozmawiać o ojcowskich uczuciach - jak sobie z nimi radzić, jak je odkrywać, jak świadomie budować relację z dziećmi, która sprawia, że życiowa podróż jest droga do przyjaźni z dorosłym już dzieckiem.

Poszukamy odpowiedzi na pytania:
  • Jak sprawić, aby uczucia były sprzymierzeńcem ojców?
  • Jak uczestniczyć w życiu dziecka w kolejnych etapach jego rozwoju?
  • Jak budować wyjątkową więź z dzieckiem w podróży od dzieciństwa do dojrzałości?
  • Jak dbać o empatię?
  • Jak ojcowie wzajemnie mogą się wspierać?
  • Czy doceniamy rolę ojca w życiu dziecka?

A na koniec niespodzianka - każdy uczestnik otrzyma prezent - mapa podróży.

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Warsztat 6
JAK POMAGAĆ DZIECKU W NAUCE, ABY UMIAŁO SIĘ UCZYĆ SAMODZIELNIE, BEZ WYSIŁKU I Z EFEKTAMI?
Symulacja efektywnego uczenia się w domu oraz ćwiczenia fizyczne, które pomagają się uczyć.
Prowadzenie:
MAŁGORZATA TARASZKIEWICZ (Warszawa) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Żadne dziecko nie planuje zostać słabym uczniem ani uczniem z problemami wychowawczymi. Słabe osiągnięcia szkolne są najczęściej efektem braku umiejętności uczenia się i/lub zablokowanych możliwości  uczenia się w szkole.

W czasie warsztatów przedstawimy podstawowe problemy dzieci  w nauce, które:
  • wynikają z braku kompetencji „bycia uczniem” i proste sposoby zaradcze, z których rodzice mogą skorzystać w domu,
  • wynikają z problemów rozwojowych, które trzeba zdiagnozować, ponieważ niektóre same „nie przejdą”.

Uczestnicy otrzymają praktyczne Informacje,  jak można wspierać uczenie się i rozwój dziecka, aby stawało się samodzielne i zaradne edukacyjnie.

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Warsztat 7
SELF-REG - PRAKTYCZNIE O RADZENIU SOBIE ZE STRESEM DZIECKA I WSPIERANIU SIEBIE W TRUDNYCH SYTUACJACH
Prowadzenie:
JAGODA SIKORA (Katowice, UŚ) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Określenie SELF-REG pochodzi z książki o tym samym tytule autorstwa dr. Stuarta Shankera i jest nauką samoregulacji w sytuacjach, w których doświadczamy napięcia i stresu.
SELF-REG jest sposobem patrzenia na dziecko, rodzinę, człowieka z perspektywy doświadczanego stresu i napięcia.
Dziecko inaczej, niż osoby dorosłe reaguje na stres. Coraz więcej dzieci cierpi z powodu wysokiego poziomu stresu, który może mieć bardzo negatywny wpływ na ich rozwój i samopoczucie. W tym wymiarze dzieciństwo staje się zmaganiem z nieustannym napięciem. Konsekwencją tego mogą być problemy natury zdrowotnej oraz kłopoty z koncentracją i nawiązywaniem relacji. Dobrze, aby rodzice i nauczyciele mieli świadomość, że silny stres ogranicza rozwój dziecka i znali sposoby, dzięki którym poziom stresu można skutecznie regulować.

W czasie warsztatów:
  • podpowiemy, jak rozpoznać stresory z 5 obszarów,
  • przedstawimy 5 kroków SELF-REG i pokażemy, jak je stosować,
  • przekażemy ważne informacje dotyczące rozwoju układu nerwowego dziecka;
  • podpowiemy, jak szukać źródeł różnych trudności, takich jak wybuchy gniewu, agresja albo wycofanie dziecka i przedstawimy konkretne narzędzia do radzenia sobie w tych sytuacjach.

Maksymalna liczebność grupy: 18 osób

Warsztat 8
OD STRESU DO RÓWNOWAGI
Praktyczny warsztat redukcji stresu i pracy z ciałem.
Prowadzenie:
GRZEGORZ WIĘCŁAW (Gliwice) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Stres - nasz nieodłączny towarzysz życia. Naturalna reakcja naszego organizmu na trudne sytuacje. Jako rodzice doskonale wiemy, jak wielu wydarzeń i sytuacji życiowych nie jesteśmy w stanie przewidzieć, tym bardziej uniknąć - zdarzają się nagle i nieoczekiwanie. Ta nieprzewidywalność generuje stres, zarówno w obliczu zagrożenia jak i szansy. Stresu doświadczają także nasze dzieci. Jak sobie z nim radzimy? Czy potrafimy się zatrzymać, pomóc sobie i wesprzeć dziecko?
W dłuższej perspektywie stres fatalnie wpływa na nasze funkcjonowanie i ogólny dobrostan - np. ogranicza perspektywę i możliwości działania, utrudnia przetwarzanie informacji, a kiedy jest długotrwały,  może nawet spowodować uszczerbek na zdrowiu.
Ciało jest pierwszym „informatorem” o pojawieniu się stresu. Czy potrafimy odczytać jego sygnały? A jeśli tak - czy umiemy świadomie dochodzić do równowagi?

W czasie spotkania:
  • przyjrzymy się doświadczanemu na co dzień stresowi i stresorom
  • zidentyfikujemy własne źródła stresu i stylu reagowania w sytuacji stresowej
  • pokażemy sposoby  rozpoznawania i redukowania symptomów stresu w głowie i w ciele
  • pokażemy  różne metody i techniki radzenia sobie ze stresem, ze szczególnym  uwzględnieniem regeneracji dla dobrostanu fizycznego i psychicznego
  • poćwiczymy poprawne oddychanie i relaksację mięśniową

Ważna informacja - ze względu na to, że zajęcia będą miały formę praktyczną i prowadzone będą w sali wyłożonej matami, bardzo prosimy o zadbanie o wygodny, luźny strój.

Maksymalna liczebność grupy: 14 osób

Warsztat 9
MOJE DZIECKO MA KRYZYS. CO MOGĘ ZROBIĆ?
Warsztaty o rozpoznawaniu sygnałów depresji, samookaleczania się, myśli samobójczych oraz o podejmowaniu działania w obliczu takich problemów.
Prowadzenie:
TOMASZ BILICKI (Łódź, Fundacja Innopolis) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
W czasie spotkania chcemy pokazać ścieżkę, dzięki której świadomie możemy rozpoznawać u dzieci i młodzieży kryzys i reagować w tych sytuacjach w taki sposób, aby nasze zachowanie było wsparciem i realną pomocą.

Poruszone zostaną poniższe zagadnienia:
  1. Kryzysy dzieci i młodzieży (a objawy depresyjne, samouszkadzanie, myśli samobójcze)
  2. Psychologia kryzysu. Rodzaje i fazy kryzysu.
  3. Procedury postępowania w interwencji kryzysowej.
  4. Interwencja kryzysowa, a diagnostyka psychiatryczna.
  5. Interwencja kryzysowa, a terapia.
  6. Komunikacja wspierająca i motywująca.

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Warsztat 10
BEZPIECZNIE W CYBERPRZESTRZENI
Praktycznie o wirtualnym świecie naszych dzieci.
Prowadzenie:
KATARZYNA KUDYBA (Kraków) - info o prelegencie

Opis warsztatu:
Dzieci i młodzież z niezwykłą łatwością odkrywają i penetrują cyberprzestrzeń. Docierają do takich jej zakamarków, o istnieniu których dorośli często nie mają pojęcia. A treści, na które mogą tam natrafić mocno działają  na ich psychikę, emocje, mogą prowadzić do stanów depresyjnych lub uzależnień. Jak zatem świadomy rodzic może pomóc swemu dziecku bezpiecznie korzystać z komputera i telefonu komórkowego? Aby robić to skutecznie, potrzebna jest wiedza na temat miejsc chętnie odwiedzanych przez młodych użytkowników Internetu oraz zagrożeń, które tam na nich czekają. Warto mieć świadomość, co nasze pociechy robią w cyberprzestrzeni, jak my dorośli możemy dyskretnie kontrolować te działania, jak pomóc w sytuacji kryzysowej?

W czasie spotkania:
  • przeanalizujemy różne formy aktywności młodych ludzi w sieci,
  • opowiemy o tym, jakie mogą być tego konsekwencje,
  • sprawdzimy, jak nasze dzieci używają telefonu - czy jest to narzędzie do komunikacji, czy raczej gadżet do zabawy?
  • dowiemy się, jakie są skutki uzależnienia od telefonu i gdzie, w razie potrzeby szukać pomocy,
  • porozmawiamy o działaniach profilaktycznych zabezpieczających nasze dzieci przed zagrożeniami cyberprzestrzeni oraz o  edukacji medialnej realizowanej z pozycji domu i szkoły.

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób

Wróć do spisu treści